lørdag den 12. januar 2013

Ville du kunne modstå fristelsen????

Til at nuppe en skive HELT friskbagt rugbrød, bagt efter den bedste rugbrødsopskrift... EVER :o)

- ja, jeg ved det er for sent at spise
- ja, jeg ved det er brød, og det burde jeg gå uden om...

men, JEG kan ikke modstå fristelsen :o)

så imens jeg alligevel venter på at kunne putte brødet i fryseren, sidder jeg og nyder en skive sammen med min the :) :) :)
Det er som at komme i himmelen og hvad ved jeg så om det, ikke meget men uhmmm det smager godt.

Hvis du vil prøve vores Faster-Maria opskrift, 
så lad gå, den kommer her ;o)

Surdej:
4 dl. kærnemælk
1 tsk. salt 
4 dl. rugmel

Surdejen røres sammen, drysses med salt og stilles lunt 4-5 dage
Så er du klar til næste trin

Dag 1:
1000 gr. hvedemel
1000 gr. rugmel
16 dl. lunkent vand
9 tsk. salt

Opløs først surdejen i vandet og bland derefter de øvrige ingredienser i, ælt godt.
Stilles til hævning i et døgn.

Dag 2:
HUSK AT TAGE 2-3 DL. DEJ FRA TIL NÆSTE BAGNING!!!
2 hvidtøl
1 kg. knækkede rugkerner
div. kerner efter smag og behag
ex: solsikkekerner, græskarkerner, hørfrø, sesamfrø m.f.
2 spsk. sukker
3 tsk. salt

Når jeg bager efter denne opskrift er der nok til 2 rugbrødsforme + 1 franskbrødsform
(se billedet ;o)

Bages (alm. ovn, ikke varmluft)
1 timer v. 100 grader
1 timer og 20 minutter v. 150 grader
ca. 20 minutter v. 180 grader
På den måde bliver skorpen ikke for sprød men alligevel lækker

Vupti vapti, 3 på striber, klar til at blive pakket i fryseren... men ikke det lille, det skal nydes til søndagsfrokosten i morgen :)

Bon appetit 

PS: fortvivl ikke, hvis rugbrødet ikke bliver helt tip top den første gang, prøv at ændre lidt på varmen/tiden, det skal nok komme, og når først den er der..... UHMMMMM
(taler altså af erfaring, har bagt mange mislykkede rugbrød)


2 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud.
    Tak fordi du deler, det må jeg bare prøve ;-)

    Ha´en dejlig dag...

    Knus Susi

    SvarSlet
  2. Hej!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet